Skip to main content

VR-Moodboost: VR bij behandeling voor depressie

In deze interventie worden cliënten met een depressie blootgesteld aan positieve virtuele, interactieve omgevingen zoals het bezoeken van een festival, samen sporten, fotograferen in het park of knuffelen met huisdieren.

GGZ Delfland heeft samen met cliënten, behandelaren, het Amsterdam UMC en het UMCG een VR interventie ontwikkeld met een focus op herstel van positief effect; de VR-Moodboost.

Cliënten kunnen hun eigen virtuele activiteiten kiezen, waardoor de behandeling voor ieder op maat gemaakt kan worden. De behandelaar helpt de cliënt om weer positieve gevoelens te kunnen en durven ervaren. Vervolgens wordt de vertaalslag gemaakt van de virtuele wereld naar het dagelijks leven van de cliënt, door doelen te formuleren voor activiteiten die hij/zij in de komende week kan gaan uitvoeren, om ook in die activiteiten stap voor stap weer positieve gevoelens te kunnen ervaren. In de behandeling komen diverse elementen terug met betrekking tot het stimuleren van het beloningssysteem, het labelen van affect, en de kracht van imaginatie. De behandeling bestaat uit 12 sessies en thuisopdrachten.

Het onderzoek

VR-moodboost wordt nu onderzocht in een pilot studie bij 10 adolescenten (15-23 jaar) met een depressieve stoornis. Wanneer er positieve resultaten worden gezien, zal vervolgd worden met een RCT waarbij de VR-Moodboost wordt vergeleken met CGT voor depressie bij adolescenten en volwassenen.

Onderzoekers

  • GGZ Delfland: Nancy Kramer Freher, promovenda; Martine van Bennekom, Anika Bexkens
  • Amsterdam UMC: Claudi Bockting
  • UMCG: Wim Veling

Website van het onderzoek