Online lotgenotencontact helpt mensen met een depressie
Twee jaar geleden sloegen Pro Persona en de Depressie Vereniging hun handen ineen en ontwikkelden samen een online community: Depressie Connect. Dit is een platform waar mensen met depressie en hun naasten ervaringen kunnen delen. Wat vinden zij van deze online plek en helpt het? Vandaag maken we de stand op met Dorien Smit die als promovendus onderzoek doet naar peer support op dit project.
Allereerst: hoe is Depressie Connect tot stand gekomen?
We proberen de zorg voor mensen met depressie continu te verbeteren. We zaten twee jaar geleden met ervaringsdeskundigen rond de tafel om te kijken naar verbeterpunten. Wat misten zij nog? Daaruit kwam naar voren dat zij gelijkwaardig contact met lotgenoten misten en dat zij meer behoefte hadden aan autonomie, zelf eigen keuzes kunnen maken. Een online platform zou hiervoor perfect zijn. Een online plek waar je altijd terechtkunt en waar je anoniem over je ervaringen kunt praten. Wat zou dat fijn zijn! Toen hebben we in samenwerking met de patiëntenvereniging, de Depressie Vereniging, dit platform gelanceerd.
Hoe groot is de community van Depressie Connect?
Sindsdien is Depressie Connect gegroeid en heeft het 2500 deelnemers. Hoewel dat niet wil zeggen dat iedereen even actief is. Zo bestaat de harde kern uit zon 50 personen. Zij loggen dagelijks in, posten veel en reageren. Daaromheen zijn er veel gebruikers die alleen mee-lezen. Dat is ook prima, vindt Smit. Het gaat er namelijk om waar jij behoefte aan hebt. Dat is al heel anders dan therapie, want daar móét je actief aan de slag. In verschillende topics bespreken mensen hoe zij omgaan met hun depressieve gevoelens: wat helpt hen en wat helpt niet? Dat kunnen neerslachtige berichtjes zijn, maar ook zeker inspirerende, krachtige, hoopgevende. Alles mag open besproken worden op de community, zolang het maar gericht is op het omgaan met depressie en herstel centraal staat.
Wat vinden de gebruikers van het online platform?
Daar richt ons onderzoek zich op, vertelt Smit. Daarmee zijn we vrijwel gelijk bij de lancering begonnen. We hebben vijftien gebruikers geïnterviewd en gevraagd waarom zij het platform gebruiken. Welke meerwaarde heeft het voor hen? Daarbij hebben we zoveel mogelijk invalshoeken meegenomen: iemand die ouder is, iemand die veel of juist maar één depressie(s) heeft doorstaan en iemand die veel of juist weinig ervaring heeft met reguliere behandelingen. Om de andere kant van het verhaal te horen heb ik zelfs mensen benaderd die zich hadden afgemeld bij Depressie Connect.
Voordelen online lotgenotencontact
Uit de interviews kwam onder andere naar voren dat er voordelen zitten in het online lotgenotencontact. Door ervaringen van anderen te lezen, gaan mensen nog extra nadenken. Ze ontdekken wat er bij hen wel en niet werkt. En wat ze zelf kunnen doen voor herstel. Het helpt misschien niet zozeer om de klachten zelf te verminderen, maar wel om een betere modus te vinden in het omgaan met depressie. De grootste groep zal altijd wel klachten blijven houden, maar door Depressie Connect krijgen ze meer zelfvertrouwen. Ze ontdekken strategieën die werken. Ook ervaren ze dat ze niet gek zijn, niet alleen, dat er meer mensen rondlopen met dezelfde problemen.
Aanvulling op therapie
En hoe verhoudt Depressie Connect zich tot een behandeling? Volgens Smit is het vooral een aanvulling op reguliere therapie. Driekwart van de gebruikers heeft er een behandeling naast. Zij gebruiken het platform vooral als extra ondersteuningsvorm. Mooie eraan is dat er ook dingen worden besproken die ze binnen hun therapie leren. En het is de ideale, veilige omgeving om gelijk opgedane vaardigheden te oefenen.
Depressie Connect
Depressie Connect is voor iedereen toegankelijk via de website Depressie Vereniging: www.depressievereniging.nl/depressieconnect. Je hoeft niet lid te zijn van de vereniging zelf. Er is een team van ervaringsdeskundigen die optreden als moderators. Zij lezen alle berichten en houden in de gaten dat berichten met name gericht zijn op herstel.
Categorieën
TIP
Heb je een nieuwstip of zelf nieuws voor de nieuwsrubriek?
info@nedkad.nl