Skip to main content

Publiekscampagne ‘De vraag van je leven’ verbetert houding tegenover zoeken professionele hulp

De publiekscampagne ‘De vraag van je leven’ van 113 Zelfmoordpreventie heeft de houding van mensen tegenover het zoeken van professionele hulp verbeterd, blijkt uit onderzoek. Deze nationale publiekscampagne werd in 2017 uitgerold met als doel landelijke suïcidepreventie en was zowel gericht aan het algemene publiek als aan huisartsen en andere professionals. 

Het doel van de campagne was het doorbreken van het taboe op praten over suïcide, het herkennen van signalen van suïcidale gedachten, het geven van concrete tips en handvatten over hoe je hiermee kan omgaan en erop wijzen dat je terecht kunt voor hulp bij hulpverleners in de buurt of anoniem bij 113.

Om inzicht te krijgen in de effecten van de campagne zijn er op 4 momenten vragenlijsten afgenomen onder het algemene publiek: Voor de start van de campagne, vlak erna, een jaar later en twee jaar later.

Publiekscampagne ‘De vraag van je leven’

De resultaten laten zien dat de publiekscampagne ‘De vraag van je leven’ vooral zichtbaar was onder jongeren onder de 25 jaar. De mensen die aangaven dat ze de campagne hadden gezien, toonden zich meer open voor het zoeken naar hulp bij psychische problemen. Ook waren ze aanzienlijk meer bekend met 113 Zelfmoordpreventie dan de mensen die de campagne niet hadden gezien.

Het onderzoek laat zien dat de campagne de houding van mensen tegenover het zoeken van professionele hulp heeft verbeterd en dat is een belangrijke stap om het negatieve stigma rondom psychische problemen te doorbreken.

Het onderzoek is gepubliceerd in Journal of Affective Disorders

Praten over zelfmoordgedachten kan anoniem via de chat op www.113.nl of bel 113 (gebruikelijke telefoonkosten) of 0800-0113 (gratis).

Categorieën

TIP

Heb je een nieuwstip of zelf nieuws voor de nieuwsrubriek?
info@nedkad.nl