Volgens Anouk Tuijnman kunnen sociale videogames een ideaal middel zijn voor de preventie en behandeling van depressie, vooral bij jongeren die een voorkeur hebben voor gaming. In november 2023 heeft zij haar proefschrift over dit onderwerp verdedigd.<\/p>\n
Over welk onderwerp ging jouw onderzoek? <\/strong><\/p>\n
Mijn onderzoek richtte zich op het ontwikkelen en testen van sociale videogames voor depressie bij jongeren. De motivatie achter dit onderzoek was het besef dat bestaande behandelmethoden niet voor iedereen effectief zijn, en dat veel jongeren moeite hebben om hulp te zoeken. Mijn collega’s van GEMH Lab<\/a> en ik wilden onderzoeken of videogames een geschikt medium zijn om depressiepreventie te bevorderen of de behandeling van depressie te ondersteunen.<\/p>\n
Waarom richtte je je specifiek op jongeren en videogames? <\/strong><\/p>\n
Heb je de videogames zelf ontwikkeld? <\/strong><\/p>\n
Wat waren de resultaten van je onderzoek? <\/strong><\/p>\n
In het tweede traject ontwikkelden we Moving Stories<\/a>, een game gericht op het bespreekbaar maken van depressie in de klas. Hoewel we geen significante stijging in vaardigheden hebben waargenomen bij de deelnemers, daalde het stigma rondom depressie wel. De game werd enthousiast ontvangen door zowel leerlingen als docenten.<\/p>\n
Wat zijn je aanbevelingen voor de praktijk?<\/strong><\/p>\n