{"id":19329,"date":"2021-09-27T09:06:11","date_gmt":"2021-09-27T07:06:11","guid":{"rendered":"https:\/\/nedkad.nl\/nieuws\/mediacampagne-samen-beslissen\/"},"modified":"2024-04-18T15:06:02","modified_gmt":"2024-04-18T13:06:02","slug":"mediacampagne-samen-beslissen","status":"publish","type":"nieuws","link":"https:\/\/nedkad.nl\/nieuws\/mediacampagne-samen-beslissen\/","title":{"rendered":"Mediacampagne Samen Beslissen"},"content":{"rendered":"
Om tot de beste zorg te komen, hebben zorgverlener en pati\u00ebnt elkaar nodig. Want door samen te beslissen zijn mensen meer tevreden over de zorg en ondersteuning en houden zij zich beter aan de afspraken die zij met hun zorgverlener maken. Maar helaas is Samen Beslissen in de zorg op dit moment nog te weinig \u0091samen\u0092. Om daar verandering in te brengen, is op 6 september 2021 de nationale campagne Samen Beslissen van start gegaan. De campagne loopt 16 maanden en is de grootste campagne over Samen Beslissen ooit, gelanceerd vanuit pati\u00ebntenorganisaties en brancheorganisaties uit de medisch-specialistische zorg, de huisartsenzorg, de paramedische zorg en de wijkverpleging.<\/strong><\/p>\n \u0095 Samen Beslissen heeft veel voordelen en verbetert de zorg: mensen zijn meer betrokken bij een behandelkeuze, houden zich beter aan afspraken, en het leidt mogelijk tot minder zorgkosten. Samen Beslissen gaat over het gezamenlijke beslissingsproces tussen zorgverlener en pati\u00ebnt of cli\u00ebnt. Dat is een belangrijk proces, want om tot de beste zorg te komen, hebben zij elkaar nodig. \u0093Als pati\u00ebnten actief betrokken zijn bij hun behandelplan leidt dat tot meer tevredenheid over de genomen beslissing, meer therapietrouw, minder overbehandeling en mogelijk zelfs minder zorgkosten\u0094, aldus Dirk Ubbink, hoogleraar Shared Decision-Making en expert in het onderwerp. \u0093Het is eigenlijk heel logisch. Over veel grote beslissingen denk je goed na. Bijvoorbeeld over de school van je kinderen of het kopen van een huis. Dat moeten we in de zorg ook doen. Welke zorg je krijgt en wanneer kan een enorme impact op je leven hebben. Waarom zouden we deze beslissingen helemaal aan een ander overlaten?\u0094<\/p>\n Ondanks dat veel zorgverleners al proberen hun pati\u00ebnten te betrekken is er nog genoeg te doen. Sommige zorgverleners denken bijvoorbeeld dat het bespreken van keuzemogelijkheden te ingewikkeld is voor hun pati\u00ebnten of cli\u00ebnten. En pati\u00ebnten bereiden zich nog te vaak niet goed voor op een gesprek. Dit alles kan ervoor zorgen dat mensen zorg krijgen waar ze niet bewust voor hebben gekozen, of zelfs helemaal niet achter staan. Dirk Ubbink: \u0094De zorgprofessional is natuurlijk de medische expert, maar de pati\u00ebnt is ervaringsdeskundige die het beste kan aangeven wat hij of zij belangrijk en passend vindt in zijn of haar situatie.\u0094<\/p>\n Een goed gesprek tussen zorgverlener en pati\u00ebnt is een open en persoonlijk gesprek waarin besproken wordt wat \u00e9cht belangrijk is voor een pati\u00ebnt. Maar dat is niet gemakkelijk. Mensen hebben moeite met het onder woorden brengen van wensen. En soms zit het gevoel in de weg dat ze de zorgverlener niet goed genoeg kennen. Dat blijkt ook uit onderzoek (2020) van Kantar Public in opdracht van het ministerie van VWS over Samen Beslissen. Minstens een kwart van alle pati\u00ebnten vindt Samen Beslissen dan ook lastig. Vaak zijn dit mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. \u0093Het is lastig voor ze omdat ze niet gewend zijn hun wensen uit te spreken. Of omdat ze simpelweg geloven dat hun eigen mening niet relevant genoeg is\u0094, zegt Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Pati\u00ebntenfederatie Nederland en partner van de campagne. \u0093Na afloop van zo\u0092n gesprek twijfelt vier op de tien of ze wel genoeg of de juiste vragen hebben gesteld. In de voorbereiding ligt een belangrijk deel van de oplossing. Als je van tevoren al duidelijk weet wat je wel en niet wilt of als je alvast al je vragen opschrijft, is de kans veel groter dat je tevreden en goed ge\u00efnformeerd de spreekkamer uit loopt\u0094, zegt Veldman. Om mensen te helpen bij het gesprek met een zorgverlener geeft de campagne Samen Beslissen tips en hulpmiddelen bij de voorbereiding van een gesprek met een zorgverlener, maar biedt het ook handvatten voor tijdens en na het gesprek.<\/p>\n Ook zorgverleners kunnen meer doen. Zij overschatten op hun beurt de mate waarin zij Samen Beslissen. Dit valt op te maken uit het Samen Beslissen-onderzoek van Kantar Public. Zo maken 7 op de 10 zorgverleners een voorselectie van de behandelmogelijkheden. Zo maken 7 op de 10 zorgverleners een voorselectie van de behandelmogelijkheden. Als dit gebeurt v\u00f3\u00f3rdat de voorkeuren van de pati\u00ebnt uitgevraagd zijn is er geen sprake van Samen Beslissen. Want ook de situatie en wensen van de pati\u00ebnt moeten worden meegenomen. Het onderzoek bevestigt dat zorgverleners Samen Beslissen rooskleuriger inschatten dan pati\u00ebnten en cli\u00ebnten het ervaren: 46 procent van de zorgverleners zegt dat zij met de pati\u00ebnt samen de beslissing nemen. 37 procent van de pati\u00ebnten ervaart dit ook zo. Ruim twee derde van de zorgverleners kan zich nog verbeteren in het Samen-Beslisgedrag, concludeert Kantar Public. En daarom richt de campagne zich ook op zorgverleners. Met sectorspecifieke tips, flyers, posters en andere hulpmiddelen voor alle zorgsectoren kunnen ook zij zich toegankelijker opstellen naar de pati\u00ebnt.<\/p>\n De campagne Samen Beslissen is een initiatief van het programma Uitkomstgerichte Zorg. Dit programma zet zich binnen de medisch-specialistische zorg in voor meer inzicht in zorguitkomsten en voor meer Samen Beslissen. Naast de medisch-specialistische zorg richt de campagne zich op drie andere sectoren. Ook binnen de huisartsenzorg, paramedische zorg en wijkverpleging wordt ingezet op Samen Beslissen. Via de campagne spreken deze vier sectoren de komende anderhalf jaar dezelfde taal als het om Samen Beslissen gaat. Een mooi signaal naar pati\u00ebnten en cli\u00ebnten. Samen Beslissen is overal belangrijk. Of je nou naar de huisarts, het ziekenhuis, een paramedische zorgverlener gaat of thuis zorg ontvangt.<\/p>\n
\n\u0095 Minstens een kwart van alle pati\u00ebnten, vaak mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden, vindt Samen Beslissen lastig.
\n\u0095 Zorgverleners overschatten de mate waarin zij samen beslissen en 7 op de 10 maken een voorselectie van behandelmogelijkheden.
\n\u0095 46 procent van de zorgverleners zegt dat zij met de pati\u00ebnt samen de beslissing nemen. 37 procent van de pati\u00ebnten ervaart dit ook zo.
\n\u0095 Ruim 1 op de 5 pati\u00ebnten geeft aan gesprekken met een zorgverlener niet voor te bereiden. Dat terwijl een goede voorbereiding helpt bij Samen Beslissen.<\/p>\nShared Decision-Making<\/h4>\n
Een goed gesprek begint met een goede voorbereiding<\/h4>\n
Zorgverleners overschatten de mate waarin zij samen beslissen<\/h4>\n
Over de campagne Samen Beslissen<\/h4>\n