{"id":19017,"date":"2019-12-18T11:48:14","date_gmt":"2019-12-18T10:48:14","guid":{"rendered":"https:\/\/nedkad.nl\/nieuws\/meldtekst-aanrijding-met-een-persoon\/"},"modified":"2024-04-18T15:06:04","modified_gmt":"2024-04-18T13:06:04","slug":"meldtekst-aanrijding-met-een-persoon","status":"publish","type":"nieuws","link":"https:\/\/nedkad.nl\/nieuws\/meldtekst-aanrijding-met-een-persoon\/","title":{"rendered":"Meldtekst ‘Aanrijding met een persoon’ roept associaties op met su\u00efcide"},"content":{"rendered":"
Het Trimbos-instituut heeft in samenwerking met ProRail en de NS onderzoek gedaan naar de meldtekst ‘Aanrijding met een persoon’. Onderzocht werd hoe deze meldtekst wordt ontvangen door het publiek en in hoeverre de meldtekst associaties met su\u00efcide oproept in vergelijking met de mogelijk alternatieve meldtekst ‘Inzet van hulpdiensten’.<\/p>\n
De meldtekst ‘Inzet van hulpdiensten’ roept minder associaties met su\u00efcide op \u00e9n minder boosheid ten opzichte van de aangereden persoon. Deze meldtekst is daarom vanuit su\u00efcidepreventie wenselijker, concluderen de onderzoekers. ‘Aanrijding met een persoon’ werd echter wel duidelijker en informatiever gevonden dan ‘Inzet van hulpdiensten’.<\/p>\n
Veel mensen horen of lezen weleens dat er een treinvertraging is ontstaan door wat omschreven wordt als een \u0091aanrijding met een persoon\u0092. In 94% van de gevallen is de oorzaak een (vermoedelijke) su\u00efcide. Hierdoor is het mogelijk dat het publiek na het horen van ‘Aanrijding met een persoon’ denkt dat er een su\u00efcide plaatsvond en dat een aanrijding met een trein de su\u00efcidemethode was.<\/p>\n
Uit onderzoek naar media en su\u00efcide is echter bekend dat het via massamedia communiceren over su\u00efcidemethodes kan bijdragen aan imitatiegedrag en een toename in su\u00efcideaantallen. Daarom heeft het programma su\u00efcidepreventie van ProRail, \u00a0NS en andere vervoerders in samenwerking met het Trimbos-instituut onderzoek gedaan naar hoe ‘Aanrijding met een persoon’ wordt ontvangen door het publiek en dit vergeleken met de mogelijk alternatieve meldtekst ‘Inzet van hulpdiensten’.<\/p>\n
Bij het lezen van \u0091Aanrijding met een persoon\u0092 hadden de deelnemers een 9 keer hogere kans te vermoeden dat de oorzaak van de vertraging een su\u00efcide is in vergelijking met \u0091Inzet van hulpdiensten\u0092. De emotionele impact van het lezen van de meldteksten was relatief laag, maar deelnemers die \u0091Aanrijding met een persoon\u0092 lazen gaven aan meer boosheid te voelen gericht op de aangereden persoon in vergelijking met \u0091Inzet van hulpdiensten\u0092.<\/p>\n
Er werden geen verschillen gevonden in boosheid over de vertraging of verdriet over het incident. \u0091Aanrijding met een persoon\u0092 werd echter wel duidelijker en informatiever gevonden dan \u0091Inzet van hulpdiensten\u0092.<\/p>\n
Omdat de meldtekst \u0091Inzet van hulpdiensten\u0092 minder associaties met su\u00efcide \u00e9n minder boosheid ten opzichte van de aangereden persoon oproept, is deze tekst vanuit het oogpunt van su\u00efcidepreventie wenselijker concluderen de onderzoekers. NS heeft de omroeptekst per nieuwe dienstregeling (15 december 2019)\u00a0aangepast<\/a>\u00a0naar dat het een\u00a0aanrijding<\/em>\u00a0betreft.<\/p>\n Bron: Trimbos-instituut<\/a><\/p>\n