Nederlands Kenniscentrum Angst, Dwang, Trauma en Depressie

Telefonisch en online contact in eigen taal

3 mei 2010 - Geplaatst onder: Overig

(Sensoor) – Wie anoniem het hart wilt luchten kan dag en nacht terecht bij Sensoor. Dat kan per telefoon, e-mail en dagdelen ook per chat.

Sensoor, voorheen SOS Telefonische Hulpdienst, biedt al meer dan 50 jaar een gesprek van mens tot mens. Goed opgeleidde, betrokken vrijwilligers luisteren naar iedereen die even wil praten. Over grote of kleine zorgen. Ze denken mee, ordenen gedachten, stellen gerust, staan even naast de ander. Sommige mensen bellen ’s ochtends, ze hebben een steuntje in de rug nodig om de dag te starten. Of juist s’ nachts, ze kunnen niet slapen, liggen te piekeren terwijl iedereen om hen heen slaapt.

Een speciale dienst is Sensoor in eigen taal. Veel mensen van allochtone afkomst vinden het moeilijk om de juiste voorzieningen te vinden. Het is ook moeilijk om een gevoelig onderwerp onder woorden te brengen in een taal die niet je moedertaal is. Helemaal in gesprek met iemand die jouw culturele achtergrond niet kent en begrijpt. Schaamte en angst voor roddel kan weerhouden om in de eigen gemeenschap een probleem te bespreken.

Bij Sensoor in eigen taal kan men anoniem praten met iemand die ook Nederland als tweede cultuur heeft. In het Nederlands maar zo gewenst in het Arabisch, Turks, Farsi of Engels.


Tags: