Nederlands Kenniscentrum Angst, Dwang, Trauma en Depressie

Gezond eten vermindert depressieve symptomen

28 oktober 2019 - Geplaatst onder: Depressie

Een slecht dieet wordt vaak geassocieerd met depressie; een dieet rijk aan fruit, groenten, vis en mager vlees zou juist het risico op een depressie verminderen. En nu blijkt dat jongvolwassenen met depressieve klachten zich beter voelen na drie weken gezond eten. Dat komt naar voren uit onderzoek van de Macquarie University in Australië.

Aan de studie deden 76 studenten tussen de 17 en 35 mee. Allen vertoonden symptomen van een depressie: vermoeidheid, een sombere of prikkelbare stemming en minder interesse in activiteiten. Ook hadden de deelnemers een ongezond dieet dat bestond uit veel suikers, verwerkte voedingsmiddelen en verzadigde vetten.

Twee groepen

Leidt een gezond dieet tot een betere mentale gezondheid? Dat was de hamvraag van het onderzoek dat de opzet kreeg van een “randomized controlled trial”. Alle deelnemers werden willekeurig in twee groepen verdeeld. De ene groep bleef hun normale dieet volgen, de andere groep kreeg de opdracht om de komende drie weken gezonder te eten. Hiertoe kregen ze een voedingspakket en 60 dollar om boodschappen te doen. Voor en na deze 21 dagen vulden alle deelnemers vragenlijsten in over hun gemoedstoestand en depressieve klachten.

Diëtist

Alle deelnemers in de dieet-groep kregen instructies via een video van een officiële diëtist. Desgewenst konden ze die online terugkijken. Het dieet zelf is gebaseerd op de Australische gids voor gezond eten (2003) en raadt aan om bepaalde voedingsmiddelen vaker te nemen zoals groenten, fruit, volkorengranen, eiwitten (mager vlees, kip, ei, tofu, peulvruchten), ongezoete zuivel, vis, noten, zaden, olijfolie en kruiden (kurkuma, kaneel). Omgekeerd moesten ze minderen met geraffineerde suiker, koolhydraten, frisdranken en vet of bewerkt vlees.

Verdere opzet

De studenten uit de dieet-groep kregen een kort telefoontje op de 7een 14edag om te kijken of het ze nog lukte om zich aan het dieet te houden. De controlegroep kreeg geen instructies met betrekking tot het dieet en werden gevraagd om gewoon na 3 weken terug te komen. 

Resultaten

De deelnemers die hun dieet moesten veranderen, slaagden daarin! Bovendien hadden ze na die drie weken beduidend minder last van depressieve symptomen. Ook hun algemene mentale gezondheid was verbeterd. Dit terwijl de deelnemers die hun normale dieet bleven volgen geen veranderingen lieten zien.

3 maanden follow-up

Na 3 maanden belden de onderzoekers 33 van de deelnemers uit de dieet-groep nog eens op. Slechts 7 van hen waren gezond blijven eten, maar bij hen waren de verbeteringen in depressieve en angstige klachten nog steeds merkbaar. Deze resultaten rechtvaardigen volgens de wetenschappers toekomstig onderzoek naar de duur van de voordelen, de impact van een andere dieet-samenstelling en de biologische basis.

De bevindingen van Macquarie University zijn gepubliceerd in het vakblad PLOS ONE.


Tags: