Nederlands Kenniscentrum Angst en Depressie

Meer aandacht voor psychische gezondheid jongeren door serious game

16 november 2018 - Geplaatst onder: Depressie

Volgens game ontwerpbureau IJsfontein en Trimbos Instituut is er op de middelbare school te weinig aandacht voor de psychische gezondheid van jongeren, terwijl dit wel een belangrijk onderwerp is. Vandaar dat ze hun handen ineen sloegen voor serious game Moving Stories dat sinds 2017 via de App Store beschikbaar is voor deelnemers aan de onderzoeken.

Psychische gezondheid jongeren verbeteren

Belangrijkste doel van Moving Stories is dat jongeren zichzelf en elkaar kunnen helpen als het niet goed gaat. Hieronder hangen 4 subdoelen: signaleren als iemand een depressie of andere psychische problemen heeft, bespreekbaar maken, handvatten bieden om ermee om te gaan en stigma verminderen. “Lange termijnuitkomsten zijn immers vaak beter als psychische klachten al op jongere leeftijd worden (h)erkend en de juist hulp wordt geboden,” schrijft IJsfontein op haar projectpagina.

Nichtje Lisa helpen

Tieners krijgen de game aangeboden via school; de hele klas speelt ieder voor zich 5 dagen lang op telefoon of tablet. Hierna volgt er een nagesprek met een ervaringsdeskundige op het gebied van depressie. In het spel woon je als speler samen met je virtuele nichtje Lisa in een huis. Zij komt sinds kort niet meer uit bed. Vooraf weet je niet precies wat er aan de hand is, maar de taak van iedere speler is om haar te helpen. Hiertoe kun je verschillende acties ondernemen: in gesprek gaan, koffie maken, opruimen of de huisarts bellen.

Tekstberichtjes

Naar aanleiding van de acties krijgt de speler feedback van Lisa. De ene leerling krijgt positieve reacties, de ander boze of treurige. Tieners kunnen allerlei strategieën uitproberen en vergelijken, zonder dat dit echte consequenties heeft. Hierdoor ontstaat er een real-life gesprek over het onderwerp.

Proeven met de game

Voorafgaand aan de ontwikkeling is het spel meerdere keren getest door experts en eindgebruikers. De game liet in deze praktijkstudies positieve effecten zien. In 2018 zijn bovendien 2 trials gestart waarin meer dan 1000 leerlingen het spel spelen. Onderzoeker Anouk Tuijnman is vanuit het Trimbos Instituut betrokken bij de ontwikkeling van de game. “De meeste leerlingen binnen deze onderzoeken spelen het spel ook daadwerkelijk,” vertelt ze enthousiast. “Bovendien geven zij aan dat ze het zouden aanraden bij vrienden. Op dit moment kun je het spel echter alleen nog spelen als je aan een van de onderzoeken meedoet.”

Voor professionals

Volgens Tuijnman zijn de testen met Moving Stories heel belangrijk voor hulpverleners. “Als onderzoek laat zien dat de serious game effectief is, dan kan het jongeren helpen om eerder hulp te zoeken,” legt ze uit. ‘Hopelijk kunnen we dan escalatie van problemen voorkomen.”


Tags: