Skip to main content

Daan Roovers: Blue Monday is slechts pr-stunt

Deze week begon met Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Volgens filosoof Daan Roovers een verzinsel en slechts een uit de hand gelopen pr-stunt. Zo vertelde hij in een interview aan de humanistische omroep HUMAN.

PR-bureau Porter Novelli riep de dag in 2005 uit om reisbureau Sky Travel te helpen meer vakanties te verkopen. Psycholoog Cliff Arnall beweerde vervolgens dat hij alles met een formule had uitgerekend. Roovers kan zich hier niet in vinden. “Blue Monday is een willekeurig uitgekozen dag (de derde maandag van januari)”, stelt hij. “Die zou zo deprimerend zijn vanwege net mislukte voornemens en vakanties die nog ver weg lijken.”

Drempelverlaging voor delen depressieve gevoelens

Wel zitten er volgens hem positieve kanten aan de dag. “Depressies zijn nog altijd een taboe en zo’n dag geeft aanleiding om het onderwerp te bespreken, wat mensen ertoe kan aanzetten om hulp te zoeken,” meent de filosoof. “En het is een goed moment om met elkaar te beseffen dat we af moeten van de extreme individualisering van de somberheid.” We zouden immers allemaal individueel slachtoffer zijn van een systemisch probleem: de prestatiesamenleving, waarin we van onszelf steeds alle kansen moeten grijpen en mogelijkheden zien. Door die houding creëren we ook ons eigen falen, vindt Daan Roovers.

Systemisch probleem

“Ook al is het (depressie) een persoonlijk gevoel, dan wil het nog niet zeggen dat het een persoonlijk probleem. We moeten ook kijken naar de omgeving, de werksituatie en de structuur waarin iemand functioneert.” Volgens Roovers hebben we depressie te veel gericht op het individu: de persoon met depressieve gevoelens heeft een probleem. Dit, terwijl de problemen systematische van aard zijn. Zo meent de filosoof. Depressie is niet voor niets volksziekte nummer 1.

Lees het hele interview met Daan Roovers op human.nl.

Categorieën

TIP

Heb je een nieuwstip of zelf nieuws voor de nieuwsrubriek?
info@nedkad.nl